David Coulthard
ČÍSLO: |
9 |
STÁJ: | Red Bull Racing |
STÁT. PŘÍSL.: | Velká Británie (Skotsko) |
NAROZEN: | 27.03.1971, Twymholm |
VÝŠKA: | 182 |
VÁHA: | 72 |
STAV: | svobodný |
BYDLIŠTĚ: | Monako |
POČET GP: | 232 |
VÍTĚZNÉ GP: | 13 |
CELKEM BODŮ: | 527 |
POLE POSITION: | 12 |
NEJRYCHL. KOLO: | 18 |
NEJ. UMÍSTĚNÍ: | 2. místo v roce 2001 |
KARIÉRA
1982-1988 Motokáry, třikrát šampión Skotska, dvakrát vítěz Skotského otevřeného mistrovství, britský Super 1 šampión v juniorech, vítěz otevřeného šampionátu Skotska v dospělé kategorii
1989 Formule Ford 1600, vítěz FF1600 šampionátu (Junior), třetí místo v Brands Hatch Formule Fordu festivalu
1990 Člen Paul Stewart Racing (PSR) v GM Lotus, závody ve Vauxhall Lotus Challenge a GM Lotus Euroserie, vítěz ceny McLaren Autosport Young Driver, první test vozu formule 1 McLaren-Honda MP4/5
1991 Druhé místo v britském šampionátu F3 s pěti vítězstvími, nejvíce v šampionátu, vítěz prestižních "European Marlboro Masters of F3" a Macao Grand Prix
1992 Formule 3000 v týmu PSR, test ve formuli 1 s týmem Benetton-Ford
1993 Testovací jezdce týmu F1 Williams-Renault, třetí v šampionátu formule 3000, vítěz ve třídě GT v 24 hodin Le Mans s Jaguarem
1994 Testovací jezdec týmu formule 1 Williams-Renault, po tragické nehodě Ayrtona Senny v Imole se stal stálým jezdcem, získal 14 bodů a 8. místo v šampionátu, s týmem získal pohár konstruktérů, zvolen skotskou sportovní osobnosti roku a ITV mladou osobností roku
1995 Williams-Renault, premiérové vítězství v GP Portugalska, celkem 49 bodů a 3. místo v šampionátu
1996 McLaren-Mercedes, nejlépe dojel druhý, celkem 18 bodů a 7. místo v šampionát
1997 West McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 36 bodů a 3. místo v šampionátu
1998 West McLaren Mercedes, 1 vítězství, 56 bodů a 3. místo v šampionátu, s týmem získal pohár konstruktérů
1999 West McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 48 bodů a 4. místo v šampionátu
2000 West McLaren Mercedes, 3 vítězství, celkem 73 bodů a 3. místo v šampionátu
2001 West McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 65 bodů a 2. místo v šampionátu
2002 West McLaren Mercedes, 1 vítězství, celkem 41 bodů a 5. místo v šampionátu
2003 West McLaren Mercedes, 1 vítězství, celkem 51 bodů a 7. místo v šampionátu
2004 West McLaren Mercedes, celkem 24 bodů a 10. místo v šampionátu
2005 Red Bull Racing, celkem 24 bodů a 12. místo v šampionátu
2006 Red Bull Racing, celkem 14 bodů a 13. místo v šampionátu
2007 Red Bull Racing, celkem 14 bodů a 10. místo v šampionátu
2008 Red Bull Racing
David Coulthard začínal se závoděním v rodném Skotsku. Stal se několikanásobným národním šampiónem v závodech motokár, což mu umožnilo postoupit do britského mistrovství formule Ford. V počátcích se nevyhýbal ani ostatním motoristickým okruhovým disciplínám. Například v roce 1993 zvítězil ve 24hodinovce v Le Mans s Jaguarem v kategorii vozů GT.
S monopostem formule 1 se poprvé svezl v roce 1990 poté, co zvítězil v britské prestižní anketě o nejlepšího mladého jezdce, podporované týmem McLaren. K dalšímu testování se dostal o dva roky později, když mu příležitost poskytl tým Benetton-Ford. V roce 1993 se rozhodlo o jeho definitivním zakotvení ve formuli 1. Před zahájením sezóny podepsal smlouvu s Frankem Williamsem na post testovacího jezdce.
Aktivní vstup Davida Coultharda do světa závodů F1 se odehrál za tragických okolností. Z pozice testovacího jezdce Williamsu získal závodní sedačku poté, co se zabil Ayrton Senna. I přes obtížné podmínky dokázal ve své premiérové sezoně týmu pomoci k Poháru konstruktérů, byť v závěru jej nahradil bývalý mistr světa Mansell. Ve své druhé sezóně v F1 prokázal nepřehlédnutelnou rychlost, získal 5x pole position a v Portugalsku oslavil také své první vítězství. Po skončení sezóny zamířil od mistrovského Williamsu k v té době se trápícímu McLarenu a zpočátku ho stejně jako kolegu Häkkinena provázely technické problémy. V Austrálii 1997 však pro tým získal první vítězství od roku 1993, kdy naposledy triumfoval Senna. O rok později ve stejné GP daroval vítězství Häkkinenovi a odstartoval tak jeho jízdu za titulem, v téže sezóně měl ještě velmi diskutovanou havárii s Michaelem Schumacherem v Belgii, když jím byl za špatné viditelnosti předjížděn o kolo. V Häkkinenově stínu byl i o rok později, na začátku sezóny jej provázely technické problémy, v závěru přidal jezdecké chyby a bylo po nadějích na titul.
U McLarenu nakonec vydržel dlouhých devět sezón a stal se rekordmanem v počtu startů za jeden tým. S celkem 13 vítěznými Grand Prix je jedním z nejúspěšnějších aktivních jezdců. Hovořilo se o něm jako o velké skotské naději na titul mistra světa, jenže s výjimkou sezony 2001 byl hlavním sokem v boji o titul s fenomenálním Michaelem Schumacher vždy někdo jiný. Tehdy jeho boji uškodil nespolehlivý vůz, v jiných letech byl ve stínu finských týmových kolegů – nejprve to byl Mika Häkkinen, později Kimi Räikkönen. Už před sezonou 2004 McLaren ohlásil angažmá Juana Pabla Montoyi a v té chvíli bylo jasné, že si DC bude muset najít jiné místo. Dlouho se zdálo, že bude muset vzít zavděk rolí testovacího jezdce, ale nakonec podepsal smlouvu s Red Bullem, který koupil Jaguar.
Coulthard v Red Bullu? Výhoda pro obě strany. Pilot přinesl novému týmu obrovské zkušenosti a uměl mu dát správný směr, nová stáj zase v Coulthardovi probudila vášeň pro závodění. Spekulovalo se o tom, že u týmu zůstane jen rok, po pár závodech se však ukázalo, jak moc je pro ně Coulthard důležitý. Skotský jezdec stráví v roce 2008 v týmu Red Bull Racing již čtvrtou sezónu a na odchod do závodnické penze příliš nepomýšlí.
Silné stránky: velmi dobře startuje, dokáže překvapit soupeře nečekaným předjížděcím manévrem, vzhledem ke zkušenostem minimálně chybuje, podává stabilní výkony
Slabé stránky: potřebuje perfektně nastavené auto, schází mu okamžitá rychlost především v kvalifikaci
1982-1988 Motokáry, třikrát šampión Skotska, dvakrát vítěz Skotského otevřeného mistrovství, britský Super 1 šampión v juniorech, vítěz otevřeného šampionátu Skotska v dospělé kategorii
1989 Formule Ford 1600, vítěz FF1600 šampionátu (Junior), třetí místo v Brands Hatch Formule Fordu festivalu
1990 Člen Paul Stewart Racing (PSR) v GM Lotus, závody ve Vauxhall Lotus Challenge a GM Lotus Euroserie, vítěz ceny McLaren Autosport Young Driver, první test vozu formule 1 McLaren-Honda MP4/5
1991 Druhé místo v britském šampionátu F3 s pěti vítězstvími, nejvíce v šampionátu, vítěz prestižních "European Marlboro Masters of F3" a Macao Grand Prix
1992 Formule 3000 v týmu PSR, test ve formuli 1 s týmem Benetton-Ford
1993 Testovací jezdce týmu F1 Williams-Renault, třetí v šampionátu formule 3000, vítěz ve třídě GT v 24 hodin Le Mans s Jaguarem
1994 Testovací jezdec týmu formule 1 Williams-Renault, po tragické nehodě Ayrtona Senny v Imole se stal stálým jezdcem, získal 14 bodů a 8. místo v šampionátu, s týmem získal pohár konstruktérů, zvolen skotskou sportovní osobnosti roku a ITV mladou osobností roku
1995 Williams-Renault, premiérové vítězství v GP Portugalska, celkem 49 bodů a 3. místo v šampionátu
1996 McLaren-Mercedes, nejlépe dojel druhý, celkem 18 bodů a 7. místo v šampionát
1997 West McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 36 bodů a 3. místo v šampionátu
1998 West McLaren Mercedes, 1 vítězství, 56 bodů a 3. místo v šampionátu, s týmem získal pohár konstruktérů
1999 West McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 48 bodů a 4. místo v šampionátu
2000 West McLaren Mercedes, 3 vítězství, celkem 73 bodů a 3. místo v šampionátu
2001 West McLaren Mercedes, 2 vítězství, celkem 65 bodů a 2. místo v šampionátu
2002 West McLaren Mercedes, 1 vítězství, celkem 41 bodů a 5. místo v šampionátu
2003 West McLaren Mercedes, 1 vítězství, celkem 51 bodů a 7. místo v šampionátu
2004 West McLaren Mercedes, celkem 24 bodů a 10. místo v šampionátu
2005 Red Bull Racing, celkem 24 bodů a 12. místo v šampionátu
2006 Red Bull Racing, celkem 14 bodů a 13. místo v šampionátu
2007 Red Bull Racing, celkem 14 bodů a 10. místo v šampionátu
2008 Red Bull Racing
David Coulthard začínal se závoděním v rodném Skotsku. Stal se několikanásobným národním šampiónem v závodech motokár, což mu umožnilo postoupit do britského mistrovství formule Ford. V počátcích se nevyhýbal ani ostatním motoristickým okruhovým disciplínám. Například v roce 1993 zvítězil ve 24hodinovce v Le Mans s Jaguarem v kategorii vozů GT.
S monopostem formule 1 se poprvé svezl v roce 1990 poté, co zvítězil v britské prestižní anketě o nejlepšího mladého jezdce, podporované týmem McLaren. K dalšímu testování se dostal o dva roky později, když mu příležitost poskytl tým Benetton-Ford. V roce 1993 se rozhodlo o jeho definitivním zakotvení ve formuli 1. Před zahájením sezóny podepsal smlouvu s Frankem Williamsem na post testovacího jezdce.
Aktivní vstup Davida Coultharda do světa závodů F1 se odehrál za tragických okolností. Z pozice testovacího jezdce Williamsu získal závodní sedačku poté, co se zabil Ayrton Senna. I přes obtížné podmínky dokázal ve své premiérové sezoně týmu pomoci k Poháru konstruktérů, byť v závěru jej nahradil bývalý mistr světa Mansell. Ve své druhé sezóně v F1 prokázal nepřehlédnutelnou rychlost, získal 5x pole position a v Portugalsku oslavil také své první vítězství. Po skončení sezóny zamířil od mistrovského Williamsu k v té době se trápícímu McLarenu a zpočátku ho stejně jako kolegu Häkkinena provázely technické problémy. V Austrálii 1997 však pro tým získal první vítězství od roku 1993, kdy naposledy triumfoval Senna. O rok později ve stejné GP daroval vítězství Häkkinenovi a odstartoval tak jeho jízdu za titulem, v téže sezóně měl ještě velmi diskutovanou havárii s Michaelem Schumacherem v Belgii, když jím byl za špatné viditelnosti předjížděn o kolo. V Häkkinenově stínu byl i o rok později, na začátku sezóny jej provázely technické problémy, v závěru přidal jezdecké chyby a bylo po nadějích na titul.
U McLarenu nakonec vydržel dlouhých devět sezón a stal se rekordmanem v počtu startů za jeden tým. S celkem 13 vítěznými Grand Prix je jedním z nejúspěšnějších aktivních jezdců. Hovořilo se o něm jako o velké skotské naději na titul mistra světa, jenže s výjimkou sezony 2001 byl hlavním sokem v boji o titul s fenomenálním Michaelem Schumacher vždy někdo jiný. Tehdy jeho boji uškodil nespolehlivý vůz, v jiných letech byl ve stínu finských týmových kolegů – nejprve to byl Mika Häkkinen, později Kimi Räikkönen. Už před sezonou 2004 McLaren ohlásil angažmá Juana Pabla Montoyi a v té chvíli bylo jasné, že si DC bude muset najít jiné místo. Dlouho se zdálo, že bude muset vzít zavděk rolí testovacího jezdce, ale nakonec podepsal smlouvu s Red Bullem, který koupil Jaguar.
Coulthard v Red Bullu? Výhoda pro obě strany. Pilot přinesl novému týmu obrovské zkušenosti a uměl mu dát správný směr, nová stáj zase v Coulthardovi probudila vášeň pro závodění. Spekulovalo se o tom, že u týmu zůstane jen rok, po pár závodech se však ukázalo, jak moc je pro ně Coulthard důležitý. Skotský jezdec stráví v roce 2008 v týmu Red Bull Racing již čtvrtou sezónu a na odchod do závodnické penze příliš nepomýšlí.
Silné stránky: velmi dobře startuje, dokáže překvapit soupeře nečekaným předjížděcím manévrem, vzhledem ke zkušenostem minimálně chybuje, podává stabilní výkony
Slabé stránky: potřebuje perfektně nastavené auto, schází mu okamžitá rychlost především v kvalifikaci
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář