Jenson Button
ČÍSLO: |
16 |
STÁJ: | Honda Racing F1 Team |
STÁT. PŘÍSL.: | Velká Británie |
NAROZEN: | 19.01.1980, Frome |
VÝŠKA: | 183 |
VÁHA: | 69 |
STAV: | svobodný, |
BYDLIŠTĚ: | Monako |
POČET GP: | 139 |
VÍTĚZNÉ GP: | 1 |
CELKEM BODŮ: | 232 |
POLE POSITION: | 3 |
NEJRYCHL. KOLO: | 0 |
NEJ. UMÍSTĚNÍ: | 3. místo v roce 2004 |
KARIÉRA
1989-1997 Motokáry – vítěz evropského šampionátu Super A jako nejmladší v historii (1997), vítěz memoriálu Ayrtona Senny
1998 Formule Ford, vítěz britského šampionátu a FF festivalu. Druhý v evropské FF
1999 Formule 3, třetí v britské F3 a nejlepší nováček. Test vozu F1 týmu Prost
2000 Williams-BMW, vstup do F1, zisk 12 bodů a 8. místo v šampionátu
2001 Benetton-Renault, celkem 2 body a 17. místo v šampionátu
2002 Renault, celkem 12 bodů a 7. místo v šampionátu
2003 BAR-Honda, celkem 17 bodů a 9. místo v šampionátu
2004 BAR-Honda, celkem 85 bodů a 3. místo v šampionátu
2005 BAR-Honda, 37 bodů a 9. místo v šampionátu
2006 Honda Racing F1, 56 bodů a 6. místo v šampionátu
2007 Honda Racing F1, 6 bodů a 15. místo v šampionátu
2008 Honda Racing F1
Jenson Button měl jako britský jezdec vrátit zemi zaslíbené automobilovým závodům titul mistra světa. Ta se ho od něj dodnes nedočkala, přesto zůstává středem pozornosti všech příznivců motoristického sportu ve Velké Británii, a to i přes skutečnost, že mu, co se týká popularity, vyrostl silný domácí konkurent v Lewisi Hamiltonovi.
Button byl vždy dítětem štěstěny. Dařilo se mu v motokárách stejně jako o několik let později ve formuli Ford a formuli 3, z níž přímo postoupil do formule 1 k prestižnímu týmu Williams. Svým přístupem ke kariéře i k životu připomíná současnou britskou popovou celebritu Robbieho Williamse, neboť na sebe neustále strhává pozornost médií, a to nejen jako závodník, ale také například před časem ukončeným vztahem se zpěvačkou Louise Griffithsovou. Život super hvězdy a rychlé nabytí množství peněz mu zpočátku pomotaly hlavu, což vyústilo v obě tzv. aféry Buttongate z let 2004 a 2005. V obou případech podepsal jezdeckou smlouvu s týmem (Williams, BAR), za nějž pak odmítal závodit, což vyústilo v nekonečné právnické tahanice. Nakonec vše vyřešila Honda, která jej ze závazků vykoupila.
Kariéra Jensona Buttona připomíná houpačku. V roce 2000 se stal po rozstřelu s Bruno Junqueirou nejmladším britským jezdcem v historii F1 a stal se příjemným překvapením roku. U Williamsu několikrát dokázal v kvalifikaci i závodu porazit zkušenějšího Ralfa Schumachera, jenže tým už měl na další rok podepsaného Juana Pabla Montoyu. Button tak zamířil k Renaultu, kde však prožil katastrofální sezónu. Špatně ovladatelný vůz mu nesedl, navíc rychlý a v týmu zabydlený Giancarlo Fisichella mu dával řádné kapky. Na vině nebyl jen vůz, Button se takřka přes noc stal hvězdou a multimilionářem a při mladém věku skoro není divu, že se až příliš věnoval pozlátkům života a méně myslel na závody.
Druhý rok u Renaultu začal lépe, ale nasazenou laťku neudržel. Tým se pro další rok rozhodl angažovat Fernanda Alonsa a Buttonovi podal záchrannou ruku tým BAR. Tam jel vedle exmistra světa Jacquese Villeneuva a z interního souboje dokázal vyjít jako vítěz. V roce 2004 se pak stal senzací sezóny, v Malajsii se poprvé dostal na stupně vítězů, kam vystoupal nakonec desetkrát a celkově získal třetí místo za suverénními jezdci Ferrari. Mínusem však byla aféra s přestupem k Williamsu. Spor o to, zda může či nemůže opustit po sezoně 2004 tým BAR, skončil až u arbitráže, která rozhodla o jeho setrvání ve stávajícím týmu. Ani to však neovlivnilo jeho výkony na trati, spolupráce s týmem fungovala i nadále.
Přestože BAR nedokázal v roce 2005 navázat na úspěchy z předchozí sezony, Button si svůj přestup do Williamsu rozmyslel a podepsal prodloužení kontraktu od roku 2006. A udělal dobře. Dlouhých 113 velkých cen čekal na první vítězství, to přišlo v deštivé GP Maďarska 2006. To byl ale současně vrchol japonského týmu i Jensona Buttona. V roce 2007 se Honda dostala do hluboké krize a výkonnostně se propadla na úplné dno startovního pole. Jenson Button byl jediným bodujícím jezdcem stáje, Rubens Barrichello vyšel zcela naprázdno. Pouhých šest bodů stačilo až na 15. místo v hodnocení jednotlivců. Přesto zůstává Button věrný týmu Honda a věří, že s příchodem Rossem Brawna nastane obrat k lepšímu.
Silné stránky: málo chybuje, dokáže být rychlý, je ohleduplný k pneumatikám
Slabé stránky: potřebuje perfektně nastavené auto, aby byl rychlý, někdy mu schází motivace
1989-1997 Motokáry – vítěz evropského šampionátu Super A jako nejmladší v historii (1997), vítěz memoriálu Ayrtona Senny
1998 Formule Ford, vítěz britského šampionátu a FF festivalu. Druhý v evropské FF
1999 Formule 3, třetí v britské F3 a nejlepší nováček. Test vozu F1 týmu Prost
2000 Williams-BMW, vstup do F1, zisk 12 bodů a 8. místo v šampionátu
2001 Benetton-Renault, celkem 2 body a 17. místo v šampionátu
2002 Renault, celkem 12 bodů a 7. místo v šampionátu
2003 BAR-Honda, celkem 17 bodů a 9. místo v šampionátu
2004 BAR-Honda, celkem 85 bodů a 3. místo v šampionátu
2005 BAR-Honda, 37 bodů a 9. místo v šampionátu
2006 Honda Racing F1, 56 bodů a 6. místo v šampionátu
2007 Honda Racing F1, 6 bodů a 15. místo v šampionátu
2008 Honda Racing F1
Jenson Button měl jako britský jezdec vrátit zemi zaslíbené automobilovým závodům titul mistra světa. Ta se ho od něj dodnes nedočkala, přesto zůstává středem pozornosti všech příznivců motoristického sportu ve Velké Británii, a to i přes skutečnost, že mu, co se týká popularity, vyrostl silný domácí konkurent v Lewisi Hamiltonovi.
Button byl vždy dítětem štěstěny. Dařilo se mu v motokárách stejně jako o několik let později ve formuli Ford a formuli 3, z níž přímo postoupil do formule 1 k prestižnímu týmu Williams. Svým přístupem ke kariéře i k životu připomíná současnou britskou popovou celebritu Robbieho Williamse, neboť na sebe neustále strhává pozornost médií, a to nejen jako závodník, ale také například před časem ukončeným vztahem se zpěvačkou Louise Griffithsovou. Život super hvězdy a rychlé nabytí množství peněz mu zpočátku pomotaly hlavu, což vyústilo v obě tzv. aféry Buttongate z let 2004 a 2005. V obou případech podepsal jezdeckou smlouvu s týmem (Williams, BAR), za nějž pak odmítal závodit, což vyústilo v nekonečné právnické tahanice. Nakonec vše vyřešila Honda, která jej ze závazků vykoupila.
Kariéra Jensona Buttona připomíná houpačku. V roce 2000 se stal po rozstřelu s Bruno Junqueirou nejmladším britským jezdcem v historii F1 a stal se příjemným překvapením roku. U Williamsu několikrát dokázal v kvalifikaci i závodu porazit zkušenějšího Ralfa Schumachera, jenže tým už měl na další rok podepsaného Juana Pabla Montoyu. Button tak zamířil k Renaultu, kde však prožil katastrofální sezónu. Špatně ovladatelný vůz mu nesedl, navíc rychlý a v týmu zabydlený Giancarlo Fisichella mu dával řádné kapky. Na vině nebyl jen vůz, Button se takřka přes noc stal hvězdou a multimilionářem a při mladém věku skoro není divu, že se až příliš věnoval pozlátkům života a méně myslel na závody.
Druhý rok u Renaultu začal lépe, ale nasazenou laťku neudržel. Tým se pro další rok rozhodl angažovat Fernanda Alonsa a Buttonovi podal záchrannou ruku tým BAR. Tam jel vedle exmistra světa Jacquese Villeneuva a z interního souboje dokázal vyjít jako vítěz. V roce 2004 se pak stal senzací sezóny, v Malajsii se poprvé dostal na stupně vítězů, kam vystoupal nakonec desetkrát a celkově získal třetí místo za suverénními jezdci Ferrari. Mínusem však byla aféra s přestupem k Williamsu. Spor o to, zda může či nemůže opustit po sezoně 2004 tým BAR, skončil až u arbitráže, která rozhodla o jeho setrvání ve stávajícím týmu. Ani to však neovlivnilo jeho výkony na trati, spolupráce s týmem fungovala i nadále.
Přestože BAR nedokázal v roce 2005 navázat na úspěchy z předchozí sezony, Button si svůj přestup do Williamsu rozmyslel a podepsal prodloužení kontraktu od roku 2006. A udělal dobře. Dlouhých 113 velkých cen čekal na první vítězství, to přišlo v deštivé GP Maďarska 2006. To byl ale současně vrchol japonského týmu i Jensona Buttona. V roce 2007 se Honda dostala do hluboké krize a výkonnostně se propadla na úplné dno startovního pole. Jenson Button byl jediným bodujícím jezdcem stáje, Rubens Barrichello vyšel zcela naprázdno. Pouhých šest bodů stačilo až na 15. místo v hodnocení jednotlivců. Přesto zůstává Button věrný týmu Honda a věří, že s příchodem Rossem Brawna nastane obrat k lepšímu.
Silné stránky: málo chybuje, dokáže být rychlý, je ohleduplný k pneumatikám
Slabé stránky: potřebuje perfektně nastavené auto, aby byl rychlý, někdy mu schází motivace
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář