Honda Racing F1 Team
ZALOŽEN: | 1964 |
PRVNÍ GP: | GP Německa 1964 |
PRVNÍ VÍTĚZSTVÍ: | GP Mexika 1965 |
NEJLEPŠÍ UMÍSTĚNÍ: | 4. místo (1967, 2006) |
POČET GP: | 70 |
VÍTĚZNÝCH GP: | 3 |
POČET BODŮ: | 140.00 |
ŠÉF: | Ross Brawn |
TECHNICKÝ ŘEDITEL: | Shuhei Nakamoto |
ŠÉFKONSTRUKTÉR: | Loďc Bigois |
JEZDCI: | Jenson Button, Rubens Barrichello |
TESTOVACÍ JEZDEC: | Alexander Wurz |
VŮZ: | RA108 |
MOTOR: | Honda V8 RA806E - 90° |
PNEU: | Bridgestone |
ADRESA: | Honda F1 Racing Team Operations Centre Brackley Northants NN13 7BD England |
Dlouho platilo, že s čím Honda přišla do formule 1, to proměnila ve zlato. Alespoň tomu tak bylo v době, kdy dodávala pohonné jednotky týmům McLaren nebo Williams v jejich nejslavnější éře a kdy se mohla s nimi těšit z řady titulů mistra světa. Od poslední vítězné velké ceny v roce 1992, kdy pro ni zajistil v australském Adelaide prvenství Gerhard Berger s monopostem McLaren, musela však na další triumf čekat až do GP Maďarska 2006. To už ale měla svůj vlastní tovární tým a jezdcem, který na Hungaroringu zvítězil, byl Jenson Button.
Rok před tím odkoupila od BAR za 475 miliónů Euro zbylé podíly na týmu, kterému před tím dodávala motory a stala se jeho výhradním vlastníkem. Zmodernizovala továrnu v Brackley ve Velké Británii a postavila zde zcela nový aerodynamický tunel. Nešetřila ani na jezdcích, když si smluvně zavázala Jensona Buttona a od Ferrari přetáhla zkušeného Rubense Barrichella. Že ani za téměř ideálních podmínek není úspěch jistý, se vedení japonské automobilky přesvědčilo v roce 2007, v němž namísto očekávaného vzestupu formy přišel obrovský propad. Týmu se nepodařilo přenést do života nadějná data z aerodynamického tunelu a monopost Honda RA107 se na závodní dráze choval hodně nevyzpytatelně. Za nevydařenou sezónou je třeba rovněž hledat nedořešenou personální situaci v managementu týmu. Proto výkonný ředitel týmu Nick Fry tolik usiloval o získání geniálního stratéga a schopného technika Rosse Brawna, který se po odchodu od Ferrari a roční přestávce (2007) k týmu připojil v sezóně 2008. Jeho vliv by měl být patrný od roku 2009.
Nový monopost RA108 představila Honda oficiálně 29. ledna v domácím prostředí v Brackley. Již týden před tím s ním uskutečnila první jízdní zkoušky při testech ve Valencii. Honda RA108 představuje zcela novou technickou koncepci, přestože to tak na první pohled vzhledem ke konzervativnímu řešení nového monopostu příliš nevypadá. Nevydařený model RA107 z minulé sezóny tak jako tak velký základ pro další vývoj neposkytoval. Jeho největší slabinou bylo nestabilní chování šasi při brzdění před zatáčkami, jakmile se však týmu na některých okruzích podařilo tento problém potlačit, projevila se nevyváženost jinde. Například při zvýšení přítlaku na předním křídle se ovladatelnost loňského auta zlepšila, ale katastrofálně poklesla jeho špičková rychlost. Problémů k řešení zbývalo tedy více než dost.
Týmový šéf Nick Fry se proto rozhodl radikálně posilnit technické oddělení. K týmu nejprve přišel konstruktér Loïc Bigois od Williamsu, pak Fry získal specialistu na aerodynamiku Johna Owena od BMW Sauberu. Kapitálním úlovkem se stal již zmiňovaný bývalý technický ředitel Ferrari, britský mág závodních strategií Ross Brawn, který převzal post týmového šéfa, zatímco Nick Fry se stal výkonným ředitelem týmu. V obsazení závodních kokpitů se nic nezměnilo, v roce 2008 do nich opět usedne dvojice Jenson Button a Rubens Barrichello. Jen testovacím pilotem se stal trochu nečekaně Alexander Wurz, který již formuli 1 před GP Brazílie 2007 defacto opustil, ale jak bylo oznámeno několik týdnů před prezentací, s Hondou se do ní opět vrací. Z postu testmana tak vytlačil svého krajana Christiana Kliena.
Ross Brawn při prezentaci nastínil cíle týmu pro sezónu 2008: „Naším cílem je dosáhnout trvalého zlepšování. Dokud se nám toto bude dařit, můžeme být spokojeni. Chceme se vrátit na respektovatelná bodovaná umístění.“ A k tomu by měla právě pomoci Honda RA108. Na první pohled je na ní znát designérská ruka Johna Owena, protože zejména řešením bočnic nová Honda připomíná typické tvary monopostů BMW Sauber. Zcela nově je řešeno krytování motorového prostoru. Honda RA108 kupodivu nemá dvojité přední křídlo, ale do úvodního závodu v Melbourne zbývá ještě několik dní a leccos se může změnit.
Viditelnou změnou je také nové barevné provedení vozu. Nyní převládá bílá, tedy typická závodní barva japonských značek, a loňskou koncepci Earth-Car připomíná jen část zeleně na boku a nápisy Earthdreams na různých místech auta. Tomu odpovídá také jednoduché barevné provedení závodních overalů jezdců.
1964Tovární tým Hondy debutuje v F1 při GP Německa, vůz Honda RA271, jezdec Ronnie Bucknum, tým startoval celkem v 3 GP a ani jednou nebodoval.
1965Vůz Honda RA272 s motorem Honda, jezdci Ronnie Bucknum a Richie Ginther. Celkem 11 bodů, 1 vítězství a 6. místo v poháru konstruktérů.
1966Vůz Honda RA273 s motorem Honda, jezdci Ronnie Bucknum a Richie Ginther. Celkem 3 body a 8. místo v poháru konstruktérů.
1967Vozy Honda RA273 a RA300 s motorem Honda, jezdec John Surtees. Celkem 20 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.
1967Vozy Honda RA300 a RA301 s motorem Honda, jezdci John Surtees, Jo Schlesser a David Hobbs. Celkem 14 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů.
1998 Craig Pollock oznamuje vstup nového týmu do F1, jeho finanční zajištění patří mezi nejlepší. BAR odkupuje tým Tyrrell.
1999 Vstup týmu BAR do světa formule 1, vůz BAR001, motor Supertec, jezdci Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta, tým ani jednou nebodoval.
2000 Vůz BAR002 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta. Celkem 20 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů (4. Benetton měl stejný počet bodů, ale lepší nejlepší výsledek).
2001 Vůz BAR003 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta. Celkem 17 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů.
2002 Vůz BAR004 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Olivier Panis. Celkem 7 bodů a 8. místo v poháru konstruktérů.
2003 Vůz BAR005 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Jenson Button. V závěrečném závodu sezony (GP Japonska) nahradil Jacquese Villeneuva japonský pilot Takuma Sato. Celkem 26 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů.
2004 Vůz BAR006 s motorem Honda, jezdci Jenson Button a Takuma Sato. Celkem 119 bodů a 2. místo v poháru konstruktérů.
2005 Vůz BAR007 s motorem Honda, jezdci Jenson Button a Takuma Sato. Celkem 38 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů. Na konci sezóny získává Honda většinový podíl na týmu a začíná budovat vlastní tovární tým.
2006 Vůz Honda RA106 s motorem Honda RA806E, jezdci Jenson Button a Rubens Barrichello. Celkem 84 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.
2007 Vůz Honda RA107 s motorem Honda RA807E, jezdci Jenson Button a Rubens Barrichello. Celkem 6 bodů, a 8. místo v poháru konstruktérů.
2008 Vůz Honda RA108 s motorem Honda RA808E, jezdci Jenson Button a Rubens Barrichello
Rok před tím odkoupila od BAR za 475 miliónů Euro zbylé podíly na týmu, kterému před tím dodávala motory a stala se jeho výhradním vlastníkem. Zmodernizovala továrnu v Brackley ve Velké Británii a postavila zde zcela nový aerodynamický tunel. Nešetřila ani na jezdcích, když si smluvně zavázala Jensona Buttona a od Ferrari přetáhla zkušeného Rubense Barrichella. Že ani za téměř ideálních podmínek není úspěch jistý, se vedení japonské automobilky přesvědčilo v roce 2007, v němž namísto očekávaného vzestupu formy přišel obrovský propad. Týmu se nepodařilo přenést do života nadějná data z aerodynamického tunelu a monopost Honda RA107 se na závodní dráze choval hodně nevyzpytatelně. Za nevydařenou sezónou je třeba rovněž hledat nedořešenou personální situaci v managementu týmu. Proto výkonný ředitel týmu Nick Fry tolik usiloval o získání geniálního stratéga a schopného technika Rosse Brawna, který se po odchodu od Ferrari a roční přestávce (2007) k týmu připojil v sezóně 2008. Jeho vliv by měl být patrný od roku 2009.
Nový monopost RA108 představila Honda oficiálně 29. ledna v domácím prostředí v Brackley. Již týden před tím s ním uskutečnila první jízdní zkoušky při testech ve Valencii. Honda RA108 představuje zcela novou technickou koncepci, přestože to tak na první pohled vzhledem ke konzervativnímu řešení nového monopostu příliš nevypadá. Nevydařený model RA107 z minulé sezóny tak jako tak velký základ pro další vývoj neposkytoval. Jeho největší slabinou bylo nestabilní chování šasi při brzdění před zatáčkami, jakmile se však týmu na některých okruzích podařilo tento problém potlačit, projevila se nevyváženost jinde. Například při zvýšení přítlaku na předním křídle se ovladatelnost loňského auta zlepšila, ale katastrofálně poklesla jeho špičková rychlost. Problémů k řešení zbývalo tedy více než dost.
Týmový šéf Nick Fry se proto rozhodl radikálně posilnit technické oddělení. K týmu nejprve přišel konstruktér Loïc Bigois od Williamsu, pak Fry získal specialistu na aerodynamiku Johna Owena od BMW Sauberu. Kapitálním úlovkem se stal již zmiňovaný bývalý technický ředitel Ferrari, britský mág závodních strategií Ross Brawn, který převzal post týmového šéfa, zatímco Nick Fry se stal výkonným ředitelem týmu. V obsazení závodních kokpitů se nic nezměnilo, v roce 2008 do nich opět usedne dvojice Jenson Button a Rubens Barrichello. Jen testovacím pilotem se stal trochu nečekaně Alexander Wurz, který již formuli 1 před GP Brazílie 2007 defacto opustil, ale jak bylo oznámeno několik týdnů před prezentací, s Hondou se do ní opět vrací. Z postu testmana tak vytlačil svého krajana Christiana Kliena.
Ross Brawn při prezentaci nastínil cíle týmu pro sezónu 2008: „Naším cílem je dosáhnout trvalého zlepšování. Dokud se nám toto bude dařit, můžeme být spokojeni. Chceme se vrátit na respektovatelná bodovaná umístění.“ A k tomu by měla právě pomoci Honda RA108. Na první pohled je na ní znát designérská ruka Johna Owena, protože zejména řešením bočnic nová Honda připomíná typické tvary monopostů BMW Sauber. Zcela nově je řešeno krytování motorového prostoru. Honda RA108 kupodivu nemá dvojité přední křídlo, ale do úvodního závodu v Melbourne zbývá ještě několik dní a leccos se může změnit.
Viditelnou změnou je také nové barevné provedení vozu. Nyní převládá bílá, tedy typická závodní barva japonských značek, a loňskou koncepci Earth-Car připomíná jen část zeleně na boku a nápisy Earthdreams na různých místech auta. Tomu odpovídá také jednoduché barevné provedení závodních overalů jezdců.
1964Tovární tým Hondy debutuje v F1 při GP Německa, vůz Honda RA271, jezdec Ronnie Bucknum, tým startoval celkem v 3 GP a ani jednou nebodoval.
1965Vůz Honda RA272 s motorem Honda, jezdci Ronnie Bucknum a Richie Ginther. Celkem 11 bodů, 1 vítězství a 6. místo v poháru konstruktérů.
1966Vůz Honda RA273 s motorem Honda, jezdci Ronnie Bucknum a Richie Ginther. Celkem 3 body a 8. místo v poháru konstruktérů.
1967Vozy Honda RA273 a RA300 s motorem Honda, jezdec John Surtees. Celkem 20 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.
1967Vozy Honda RA300 a RA301 s motorem Honda, jezdci John Surtees, Jo Schlesser a David Hobbs. Celkem 14 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů.
1998 Craig Pollock oznamuje vstup nového týmu do F1, jeho finanční zajištění patří mezi nejlepší. BAR odkupuje tým Tyrrell.
1999 Vstup týmu BAR do světa formule 1, vůz BAR001, motor Supertec, jezdci Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta, tým ani jednou nebodoval.
2000 Vůz BAR002 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta. Celkem 20 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů (4. Benetton měl stejný počet bodů, ale lepší nejlepší výsledek).
2001 Vůz BAR003 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta. Celkem 17 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů.
2002 Vůz BAR004 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Olivier Panis. Celkem 7 bodů a 8. místo v poháru konstruktérů.
2003 Vůz BAR005 s motorem Honda, jezdci Jacques Villeneuve a Jenson Button. V závěrečném závodu sezony (GP Japonska) nahradil Jacquese Villeneuva japonský pilot Takuma Sato. Celkem 26 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů.
2004 Vůz BAR006 s motorem Honda, jezdci Jenson Button a Takuma Sato. Celkem 119 bodů a 2. místo v poháru konstruktérů.
2005 Vůz BAR007 s motorem Honda, jezdci Jenson Button a Takuma Sato. Celkem 38 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů. Na konci sezóny získává Honda většinový podíl na týmu a začíná budovat vlastní tovární tým.
2006 Vůz Honda RA106 s motorem Honda RA806E, jezdci Jenson Button a Rubens Barrichello. Celkem 84 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.
2007 Vůz Honda RA107 s motorem Honda RA807E, jezdci Jenson Button a Rubens Barrichello. Celkem 6 bodů, a 8. místo v poháru konstruktérů.
2008 Vůz Honda RA108 s motorem Honda RA808E, jezdci Jenson Button a Rubens Barrichello