Takuma Sató
ČÍSLO: |
18 |
STÁJ: | Super Aguri F1 |
STÁT. PŘÍSL.: | Japonsko |
NAROZEN: | 28.01.1977, Tokio |
VÝŠKA: | 164 |
VÁHA: | 59 |
STAV: | ženatý |
BYDLIŠTĚ: | Marlow, Anglie |
POČET GP: | 90 |
VÍTĚZNÉ GP: | 0 |
CELKEM BODŮ: | 44 |
POLE POSITION: | 0 |
NEJRYCHL. KOLO: | 0 |
NEJ. UMÍSTĚNÍ: | 8. místo v roce 2004 |
KARIÉRA
1997 Honda Suzuka Racing School, motokárový šampión
1998 Formule Vauxhall Junior, do konce roku postoupil do Formule Opel
1999 Eurosérie Formule Opel, 1 vítězství, celkově 6. místo
2000 Britský šampionát F3, 3. místo, 4 vítězství
2001 Britský šampionát F3, 1.místo, 12 vítězství, vítěz Marlboro Masters a GP Macau, testovací jezdec BAR F1
2002 Premiérová sezóna ve formuli 1, Jordan-Honda, celkem 2 body a 15. místo v šampionátu
2003 Testovací jezdec BAR-Honda, záskok za Villeveuva v GP Japonska, celkem 3 body a 18. místo v šampionátu
2004 BAR-Honda, celkem 34 bodů a 8. místo v šampionátu
2005 BAR-Honda, celkem 1 bod a 23. místo v šampionátu
2006 Super Aguri-Honda, bez bodu a 23. místo v šampionátu
2007 Super Aguri-Honda, 4 body a 17. místo v šmpionátu
2008 Super Aguri-Honda, bez bodu a 21. místo v šampionátu, absolvoval pouze úvodní čtyři GP sezóny, poté jeho tým vystoupil z finančních důvodů z šampionátu
Takuma Sato chtěl dát zapomenout na nepříliš úspěšné pokusy japonských jezdců ve formuli 1 – jeho předchůdci bývali rychlí na jedno kolo, ale v závodu nevydrželi tempo a dělávali chyby. Sato se od nich liší už svou cestou do královny motoristického sportu. Již v ranné fázi své kariéry zamířil na Starý kontinent a získával zkušenosti ve velmi dobře obsazených šampionátech. Jeho kariéra v juniorských formulích vyvrcholila rokem 2001, kdy suverénně vyhrál prestižní britský šampionát F3, takovou nadvládu neměl ani Ayrton Senna. K tomu přidal i vítězství v prestižních závodech F3 Marlboro Masters v Zandvoortu a GP Macau.
Sato vstupoval do F1 s velkými ambicemi, jenže záhy začal připomínat své nepříliš úspěšné krajany. Určitě mu nechyběla rychlost na jedno kolo a odvaha, jenže vedle toho kupil chyby. Jako polehčující okolnosti je však třeba připomenout, že většinu okruhů neznal a za týmového kolegu měl Giancarla Fisichellu, který byl, pokud jde o čistou rychlost, podle mnoha pozorovatelů jedním z nejlepších jezdců v F1. Nevydařenou sezonu zachránily až body v domácím závodě v japonské Suzuce.
Pomocnou ruku mu podala Honda, která mu zajistila místo testovacího jezdce u týmu BAR. Nakonec se dočkal na závěr sezony 2003 i závodního startu, když Jacques Villenuve odmítnul nastoupit do GP Japonska poté, co s ním tým neprodloužil smlouvu. Sato znovu bodoval a v roce 2004 už byl plnohodnotným závodním jezdcem týmu. V průběhu roku znovu ukázal, že mu rychlost nechybí a odvahu by mohl rozdávat, ale jeho výkony byly značně nevyrovnané, což ještě zdůraznil týmový kolega Jenson Button, který měl naopak mimořádně stabilní formu. Bodový rozdíl byl největší mezi všemi týmovými kolegy ve startovním poli té sezóny.
Satovi se nepodařilo uklidnit ani v roce 2005 a získal jediný bod. Proto se nelze divit, že se jej ambiciózní Honda rozhodla nahradit zkušeným Barrichellem. V Japonsku se však strhla mediální bouře, a tak byla Honda nucena udržet svého krajana v F1. Pomohla vzniku stáje Super Aguri, která byla až do svého zániku v průběhu roku 2008 považována za B-tým japonské značky a v níž našel Takuma Sato nové útočiště.
V celé sezoně 2006 ovšem mohl Sato slavit především to, že se mu občas podařilo dojet do cíle. Na víc tým, dlouho disponující jen starými šasi Arrows, nestačil. O rok později se na japonského jezdce přeci jen usmálo štěstí. Ve Španělsku a v Kanadě bodoval a s celkovým počtem 4 bodů se zasloužil o první a zároveň poslední bodový příděl týmu Super Aguri. Více už nestihl. Po komplikovaném vstupu do sezóny 2008 byl Aguri Suzuki nucen z finančních důvodů předčasně ukončit činnost svého týmu a Takuma Sato přišel o práci jezdce F1.
1997 Honda Suzuka Racing School, motokárový šampión
1998 Formule Vauxhall Junior, do konce roku postoupil do Formule Opel
1999 Eurosérie Formule Opel, 1 vítězství, celkově 6. místo
2000 Britský šampionát F3, 3. místo, 4 vítězství
2001 Britský šampionát F3, 1.místo, 12 vítězství, vítěz Marlboro Masters a GP Macau, testovací jezdec BAR F1
2002 Premiérová sezóna ve formuli 1, Jordan-Honda, celkem 2 body a 15. místo v šampionátu
2003 Testovací jezdec BAR-Honda, záskok za Villeveuva v GP Japonska, celkem 3 body a 18. místo v šampionátu
2004 BAR-Honda, celkem 34 bodů a 8. místo v šampionátu
2005 BAR-Honda, celkem 1 bod a 23. místo v šampionátu
2006 Super Aguri-Honda, bez bodu a 23. místo v šampionátu
2007 Super Aguri-Honda, 4 body a 17. místo v šmpionátu
2008 Super Aguri-Honda, bez bodu a 21. místo v šampionátu, absolvoval pouze úvodní čtyři GP sezóny, poté jeho tým vystoupil z finančních důvodů z šampionátu
Takuma Sato chtěl dát zapomenout na nepříliš úspěšné pokusy japonských jezdců ve formuli 1 – jeho předchůdci bývali rychlí na jedno kolo, ale v závodu nevydrželi tempo a dělávali chyby. Sato se od nich liší už svou cestou do královny motoristického sportu. Již v ranné fázi své kariéry zamířil na Starý kontinent a získával zkušenosti ve velmi dobře obsazených šampionátech. Jeho kariéra v juniorských formulích vyvrcholila rokem 2001, kdy suverénně vyhrál prestižní britský šampionát F3, takovou nadvládu neměl ani Ayrton Senna. K tomu přidal i vítězství v prestižních závodech F3 Marlboro Masters v Zandvoortu a GP Macau.
Sato vstupoval do F1 s velkými ambicemi, jenže záhy začal připomínat své nepříliš úspěšné krajany. Určitě mu nechyběla rychlost na jedno kolo a odvaha, jenže vedle toho kupil chyby. Jako polehčující okolnosti je však třeba připomenout, že většinu okruhů neznal a za týmového kolegu měl Giancarla Fisichellu, který byl, pokud jde o čistou rychlost, podle mnoha pozorovatelů jedním z nejlepších jezdců v F1. Nevydařenou sezonu zachránily až body v domácím závodě v japonské Suzuce.
Pomocnou ruku mu podala Honda, která mu zajistila místo testovacího jezdce u týmu BAR. Nakonec se dočkal na závěr sezony 2003 i závodního startu, když Jacques Villenuve odmítnul nastoupit do GP Japonska poté, co s ním tým neprodloužil smlouvu. Sato znovu bodoval a v roce 2004 už byl plnohodnotným závodním jezdcem týmu. V průběhu roku znovu ukázal, že mu rychlost nechybí a odvahu by mohl rozdávat, ale jeho výkony byly značně nevyrovnané, což ještě zdůraznil týmový kolega Jenson Button, který měl naopak mimořádně stabilní formu. Bodový rozdíl byl největší mezi všemi týmovými kolegy ve startovním poli té sezóny.
Satovi se nepodařilo uklidnit ani v roce 2005 a získal jediný bod. Proto se nelze divit, že se jej ambiciózní Honda rozhodla nahradit zkušeným Barrichellem. V Japonsku se však strhla mediální bouře, a tak byla Honda nucena udržet svého krajana v F1. Pomohla vzniku stáje Super Aguri, která byla až do svého zániku v průběhu roku 2008 považována za B-tým japonské značky a v níž našel Takuma Sato nové útočiště.
V celé sezoně 2006 ovšem mohl Sato slavit především to, že se mu občas podařilo dojet do cíle. Na víc tým, dlouho disponující jen starými šasi Arrows, nestačil. O rok později se na japonského jezdce přeci jen usmálo štěstí. Ve Španělsku a v Kanadě bodoval a s celkovým počtem 4 bodů se zasloužil o první a zároveň poslední bodový příděl týmu Super Aguri. Více už nestihl. Po komplikovaném vstupu do sezóny 2008 byl Aguri Suzuki nucen z finančních důvodů předčasně ukončit činnost svého týmu a Takuma Sato přišel o práci jezdce F1.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář